Шукати в цьому блозі

Літературне читання 4 клас (працюй самостійно)




                                                    13.04

     
                            




   




14.04

Уроки . ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ШУРА І ШУРКО

Мета: розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Всеволода Нестайка, ознайомити з його оповіданням «Шура і Шурко»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження щодо вчинків дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати відповідальність за свої вчинки.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Клас! До праці мерщій!
Всі перешкоди здолати зумій.
Працюватимем старанно,
Не втрачаєм часу марно.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
І посилки, і листи
Носить листоноша.
Хоч від нас далеко пошта —
Це приємна ноша.
Я подякую йому,
Чаю теплого наллю.
2. Гра «Письменник»
— Правильно прочитайте зашифроване оповідання.
АН ЧУДА
гелО і окрЮ вутьжи у вієКи. кулітУ инов дутьїпо ан учад. маТ евиж дусьді менСе. рядПо з молес сіл і акір Інгул. итіД лятьлюб тидихо в сіл. кичиХлоп дутьбу тивило убир.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання оповідання Василя Сухомлинського «Не загубив, а знайшов».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ і МЕТИ УРОКУ
— Ви вже знайомі з творами відомого українського письменника Всеволода Нестайка. Це цікаві оповідання, казки, повісті про незвичайні пригоди ваших ровесників — хлопчиків і дівчаток. З героями його казок теж відбуваються дивовижні події, завдяки чарівним речам.
Сьогодні ми ознайомимось з новим оповіданням Всеволода Нестайка « Шура і Шурко ».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. біографічна довідка
— Всеволод Зіновійович Нестайко народився ЗО січня 1930 року в м. Бердичів на Житомирщині в сім’ї службовця. Коли Всеволоду було три роки, разом з іншими січовими стрільцями загинув його батько. Йшов страшний 1933 рік, і сім’я, рятуючись від голоду, переїхала до родичів у Київ. Тож усе своє свідоме життя Всеволод Нестайко прожив у Києві. Як пише сам письменник: «І хоч би де мені доводилось побувати, хай навіть у найцікавішій подорожі, коли я повертаюсь до Києва, серце у мене б’ється від радісного хвилювання зустрічі з рідним містом». Коли Всеволод Нестайко був маленьким хлопчиком, він страшенно хотів швидше вирости і стати великим та дорослим. «Може тому, що я був справді малий на зріст, чи не найменший у класі. Малий, худий та ще й рудий. Як вогонь червоний. Мене дражнили “Море горить!”, “Пожежна команда”. А ще в класі мене називали Рудий африканський їжачок»,— згадує письменник. І щоб швидше вирости, Всеволод годинами стояв під дощем і спати лягав о сьомій. Отак уві сні і нетерплячці В. Нестайко і не зогледівся, як несподівано виріс майже, під два метри і перестав бути рудим. «І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство — найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися назад! Назад — у дитинство. Та нема у часу дороги назад»,— зізнається він. І все ж таки Всеволод Зіновійович Нестайко знайшов цю дорогу. А пролягла вона через уяву і фантазію. Він почав подумки повертатися у дитинство — писати для дітей веселі і мудрі книги.
Майже п’ятидесятилітній шлях у дитячій літературі він засвідчив виданням близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п’єс. Найвідоміші з них — «В Країні сонячних Зайчиків» (1959), «Супутник ЛІРА-3» (1960), «Космо-Натка» (1963), «Робінзон Кукурузо» (1964), «Тореадори з Васюківки» (1973), «Одиниця з обманом» (1976), «Незвичайні пригоди в лісовій школі» (1981), «Загадка старого клоуна» (1982), «П’ятірка з хвостиком» (1985), «Незнайомка з Країни Сонячних Зайчиків» (1988), «Слідство триває», «Таємничий голос за спиною» (1090), «Неймовірні детективи» (1995) та ін. Книги В. 3. Нестайка перекладено двадцятьма мовами.
2. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання учнями статті «Всеволод Нестайко»
— Де народився Всеволод Зіновійович Нестайко?
— Якою була його сім’я?
— Що він згадував про своє дитинство?
— На кого похожі деякі герої книг Всеволода Нестайка?
— Які книги були видані за життя поета?
3. Фізкультхвилинка
4. Опрацювання оповідання Всеволода Нестайка «Шура і Шурко»
1) Робота над заголовком. Гра «Передбачення».
— Прочитайте заголовок.
— Як ви вважаєте, про що може йтися в оповіданні з таким заголовком?
— Чи можна за заголовком здогадатися, хто є головними героями оповідання?
2) Читання оповідання комбінованим способом (учитель — учні).
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які думки воно у вас викликало?
— Кому з героїв ви співчували?
— Чиї вчинки засуджували?
3) Словникова робота.
Читання колонок слів «луною» за вчителем, потім — «буксиром» у парах
Футляр
вперше
оторопів
операції
зніяковів
бормашину
зміркував
найнеприємніше
передостанній
недисциплінований
— Прочитайте спочатку всі дієслова, потім — іменники.
— Доберіть синонім до слів оторопів (завмер), зміркував (зрозумів).
4) Читання тексту учнями «ланцюжком».
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Чому Шурко не злюбив Шуру?
— Чому Ольга Борисівна посадила його на першу парту?
— Чим Шура дратувала Шурка?
— Як хлопчик почав мучити однокласницю?
— Як Шура реагувала на образи?
— Ким мріяла бути Шура?
— Чому Шурко терпіти не міг лікарів?
— Яке прізвисько він придумав Шурі?
— Чому Шурко потрапив до лікарні?
— Як він уперше зустрівся з мамою Шури?
— Яка розмова відбулася між ними? Прочитайте.
— Чому змінилося його ставлення до лікарів?
— Хто з’явився наступного дня біля лікарняного ліжка Шурка?
— Що вона розказала своєму однокласнику?
— Як Шура наступного разу відвідала Шурка?
— Чи Шурі і Шурку вдалося стати справжніми друзями?
6) Фізкультхвилинка.
7) Поділ оповідання на логічно завершені частини. Добирання заголовків.
План
1. Шурко сидить за однією партою з Шурою.
2. Шурко потрапив до лікарні.
3. Зустріч з добрим лікарем.
4. Відвідини Шури.
5. Шура і Шурко потоваришували.
8) Характеристика головних героїв оповідання.
— Визначте риси характеру героїв оповідання, вставте потрібне закінчення та вкажіть стрілкою.
Шура
добр...
щир...
запальн...
товариськ...
задирикуват...
недисциплінован...
Шурко
старанн...
терпляч...
сором’язлив...
мовчазн...
доброзичлив...
чуйн...
9) Гра «Голосування ногами».
Діти встають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне», ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне — тупає ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.
10) Вправа на розвиток техніки читання.
На дошці записані початки речень, а учні мають знайти і дочитати речення до кінця. Пронумерувати речення у порядку розвитку подій.
А поруч нього мовчазне...
(2)
Відтоді Шурко став називати...
(4)
А втім, він сам винен,...
(1)
І потихеньку Шурко став...
(3)
Другого дня прокинувшись,...
(5)
Через два тижні Шурко вперше...
(7)
Хлопчик від несподіванки здригнувся...
(6)
11) Робота за ілюстрацією.
— Розгляньте ілюстрацію до цього оповідання.
— Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер персонажів оповідання?
— Яким рядкам оповідання відповідає ілюстрація?
— Які малюнки створили б ви за сюжетом оповідання?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором ознайомилися на уроці?
— Хто його автор?
— Чого нас навчає це оповідання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання (с. 160-166). Скласти його продовження


06.04.2020р
03.04.2020р.
Відповідати на запитаня„Перевір свої досягнення” (с. 154).
Виконайте тест за посиланням
Літературні казки зарубіжних письменників

ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ - РОЗДІЛ  ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ ЗАРУБІЖНИХ ПИСЬМЕННИКІВ

Мета: узагальнити знання учнів за розділом „Літературні казки зарубіжних письменників”; учити порівнювати, співставляти прочитані твори; розвивати творчі здібності учнів, уміння узагальнювати, висловлювати оцінні судження; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра „Дощик”
Діти читають хором.
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
На горішині горішки
Шаруділи тишком-нишком:
— Шур-шур-шур та шу-шу-шу —
Я зернятка колишу.
В лісі не шуміть, малята,—
Сплять у ліжечках зернята.
Ш-ш-ш-ш...
2. Гра „Склади вірш”
_____ горобець
_____ біда
_____ молодець
_____ гнізда
_____ річка
_____ невеличка
_____ співає
_____ безкрає
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра „Обличчям до обличчя”
Учні в парах повертаються одне до одного і переказують зміст казки Джанні Родарі „Дорога, що нікуди не вела”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Який розділ ми завершили вивчати?
— Сьогодні ми підіб’ємо підсумки роботи за розділом „Літературні казки зарубіжних письменників”. Перевіримо здобуті знання, узагальнимо вивчений матеріал.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра „Чи уважний ти читач?”
Тестування
1. Де стояла прекрасна сеньйора, коли зустрічала Мартіно?
а) На балконі;
б) на ґанку;
в) у двор2. Скільки разів Мартіно змушений був повторювати односельчанам розповідь про свою пригоду?

а) 20;

б) 50;

в) 100.

3. Де сиділа качка, висиджуючи каченят?

а) Під величезними лопухами;

б) під старою грушею;

в) під сараєм.

4. Звідки випливли три прекрасні білі лебеді?

а) 3 річки;

б) із-за кущів;

в) з кущів осоки.

5. Де цар Салтан побачив 33 богатирі?

а) У морі;

б) біля брами городської;

в) біля стін фортеці.

6. Куди білочка складала горішки?

а) В торбиночку;

б) в сумочку;

в) в шкатулочку.

Відповіді: 1а; 2в; 3а; 4в; 5б; 6а.

2. Фізкультхвилинка3. Гра „З'єднай назву казки з її батьківщиною”
„Дорога, що нікуди не вела”
Росія
„Гидке каченя”
Італія
„Казка про царя Салтана...”
Данія
4. Гра „Упізнай твір за його головною думкою”
• Справжні скарби дістаються лише тим людям, що першими торують дорогу, якою ще не ходив ніхто. (Джанні Родарі „Дорога, що нікуди не вела”)
• Добре щире серце не буває ніколи горде. (Ганс Крістіан Андерсен „Гидке каченя”)
• І хто б там що кому не говорив,
А згине зло і правда переможе! (Ліна Костенко „Затишно дітям в пазусі казок”)
5. Гра „Хто це сказав?”
• Матінко моя єдина!
Молода моя княгине!
Подивіться ви туди:
Їде батечко сюди. (Князь Гвідон)
• Бери, бери усе, що подобається. Я дам тобі візка та коней, аби ти міг довезти це додому. (Сеньйора)
• Воно хоч некрасиве, але в нього лагідна вдача, і плаває воно теж чудово. Я навіть дозволю собі сказати, що ліпше за інших. (Качка-мати)
• Що я бачу?! Як це сталось? Це ж вона! (Цар Салтан)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра „Закінчи речення”
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Найбільше мені сподобалося...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відповідати на запитання рубрики „Перевір свої досягнення” (с. 154).



01.04.2020р
Прочитайте , перекажіть с. 151–153.
Виконайте тестове завдання за  посиланням
Джанні Родарі "Дорога, що нікуди не вела"

Тема. ДжанніРодарі. Дорога, щонікуди не вела


Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Не урок, а справжнє свято,
Бополинем у світи.
Мандруватимем завзято,
Юнийдруже, я і ти.
Упоході будь уважним,
Добре думай, не спіши!
Знай, щовчитисьзавждиважко,
Легше буде у житті!

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
Дітичитають хором.
·        Накрапаєдощ (тихо).
·        Дощпускаєтьсясильніше (голосніше).
·        Злива (голосно).
·        Дощслабшає (тихіше).
·        Дощприпинився (читанняприпиняється).
Рак у річечкупірнув,
Раптомрибку ущипнув.
Раче, раче-небораче,
Ти щипнув, а рибкаплаче.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаютьсяодне до одного та переказуютьказку Г. К. Ан­дерсена «Гидкекаченя».

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Якийрозділ ми зараз вивчаємо?
— Зякимиказкамиознайомилися?
— Сьогодні ми ознайомимосяще з однієюказкою, автором якої є італій­ськийписьменникДжанніРодарі.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічнадовідка
— 23 жовтня 1920 року, у північно-італійському містечку Омен, у сім’ї власника маленької пекарні народився хлопчик Джанні, якому судилося стати одним з найкращих казкарів Італії. Йогобатько, Джузеппе Родарі, був главою численноїродини і зовсім не багатоюлюдиною. Дитинствомайбутньогоказкаря минуло в люблячійсім’ї, але народивсявінслабким і часто хворів. Потяг до малювання у Джаннібувнастількивеликим, що у свій час віннавітьмріяв стати художником. Щейомухотілося стати майстроміграшок, щобдітигралинезвичайнимимеханічнимиіграшками, якініколи б їм не набридали. Все життявінуважав, щоіграшки для дітейнастільки ж важливі, як і книги. В іншомувипадкудіти просто не зможуть правильно ставитися до навколиш­ньогосвіту, не станутьдобрими. Саме на сторінках «Піоньере» у 1951 ро-ціз’явиласявідомавсімказка «ПригодиЦибуліно». ДжанніРодарі написав щебезлічказок, середяких «Джельсоміно в країнібрехунів», «ПригодиБла­китноїСтріли», «Торт у небі», «Казки по телефону», але сам себе вважав не письменником, а журналістом. Якщовірити словам давньогрецькогомудреця про те, що люди живуть у написаних ними книгах, то ДжанніРодаріжитимевічно — у своїхпрекрасних героях і в серцяхдітей, якіїх полюбили.
2. Гра «Рибки»
Самостійнемовчазнечитанняучнямистатті «ДжанніРодарі»
— Де і коли народивсяДжанніРодарі?
— Якоюбулайогосім’я?
— Чим вінзахоплювався в дитинстві?
— Якітвори написав ДжанніРодарі?
— Чим цікавайогозбіркаказок «Казки по телефону»?
3. Фізкультхвилинка
4. ОпрацюванняказкиДжанніРодарі «Дорога, щонікуди не вела»
1) Читанняказкикомбінованим способом (учитель — учні).
— Чисподобалася вам казка?
— Якіпочуття вона у вас викликала?
— Над чимпримусилазамислитись?
2) Словникова робота.
— До слівлівої колонки доберітьтлумачення з правої колонки.
Сеньйора
те саме, щовізник.
Околиця
увічливеназивання, звертаннядо жінки в Іспанії.
Вигулькнув
різко, рвучкосмикнув за щось.
Кучер
прикріплений з обохбоків до вуздечкидовгийремінь, якимправлятькіньми.
Шарпнув
раптово, швидкоз’явивсязвідки-небудь, з-за чогось; пока­зався.
Віжки
ряд густо посаджених дерев, кущів, щоутворюють загорожу.
Живопліт
віддаленавід центру частинанаселеного пункту.
3) Читання тексту учнями «ланцюжком».
4) Фізкультхвилинка.
У садку зеленому
Яблукнарвемо.
В кошикивеликі
Ми їхскладемо.
Ручки хайпотрудяться —
Буде нелегко.
Вправними, бадьорими,
Дружнимиростемо.
5) Аналіззмістуказки з елементамивибірковогочитання.
— Де розходилися три дороги?
— Куди вела кожна з них?
— Яка дорога найбільшецікавилаМартіно?
— ЯкимбувМартіно?
— Чому люди прозвали його Вперта Голова?
— Як він до цьогоставився?
— Коли Мартінопопрямувавтаємничою дорогою?
— Якоюбулаця дорога?
— Знайдіть та прочитайте їїопис.
— Які слова свідчать про те, що дорога була нелегкою?
— ХтозустрівМартіно?
— Про щовінрозмірковував, побачивши пса?
— Кудийогопривів пес?
— Яким перед ним постав палац?
— Хтостояв на балконі?
— Як зустрілайогопрекраснасеньйора?
— Яка розмовавідбуласяміж ними?
— Щоподарувалайомусеньйора?
— Про кого віндумав, вибираючиречі?
— Хтодопомігйомуповернутися до села?
— Як зустрілийогоодносельці?
— Чиповірили в йогорозповідь?
— Чомуіншімешканці села поверталисяні з чим?
6) Робота в парах.
— Визначтеголовну думку казки.
— Спробуйтедібратисвій заголовок.
7) Характеристика головного героя.
— Середподанихслівоберітьті, щохарактеризуютьМартіно.
Скупий, впертий, жорстокий, брехливий, наполегливий, відвертий, смі­ливий, підступний, настирливий, турботливий.
— Свійвибірдоведіть словами з тексту.
8) Гра «Дочитай речення до кінця».
Учитель читає початок речення, а учнівідшукують та дочитуютьйого.
·        Мартінобув таким настирливим, ... (що люди прозвали його Вперта Го­лова).
·        Якихтількискарбів не побачивМартіно... (в залах палацу).
·        Хлопецьзмушенийбув сто разівповторювати... (своюрозповідь про те, що з ним трапилося).
·        Мартінойшов та йшов, ... (а тунель не закінчувався, і дорозі не булокінця).
9) Фізкультхвилинка.
10) Гра «Голосування ногами».
Дітивстають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, щотвердженняправильне», ліва шеренга — «я вважаю, щотвердженнянеправильне».
— Я читатимуречення, деколинавмиснезамінюючи слово чивираз, а вишвидкошукайтейого в тексті. Якщореченняправильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне — тупає ногами ліва шеренга та називаєпра­вильну відповідь.11) Гра «Відновітьпослідовністьподій у тексті».
У селі давно вирішили, щоМартінозагинув.
(3)
Мартінойшов та йшов, а тунель не закінчувався, і дорозі не булокінця.
(2)
Мартінообдарувавусіх — і друзів, і ворогів.
(4)
Мартінобув таким настирливим, що люди прозвали його Вперта Го­лова.
(1)
12) Гра «Засічка — кидок». За командою «кидок» — усіучніпочинаютьчитати текст напівголосно.
За командою «засічка» — зупиняються й олівцемпозначаютьостаннєпро­читане ними слово.
Цей текст таким самим чином читаютьще раз. (Але не більшетрьохразів!)
Під час повторного читаннядітипереконуються, що прочитали більшийобсяг — «засічка» поставлена вжедалі. Це доводить їмнеобхідністьбагатора­зовогочитання тексту, адже з кожним разом результатипокращуються.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Якийтвір читали на уроці?
— Чоговін нас навчає?
— Хто автор цьоготвору?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказуватиказку (с. 151–153).


                                                                     

31.03.2020р




Ганс Крістіан Андерсен біографія коротко Ганс Крістіан Андерсен народився 2 квітня 1805 року в Оденсі на острові Фюн. У 14 років він залишає Оденс заради Копенгагена, оскільки сім’я жила дуже бідно, а він мріяв стати знаменитим. Незважаючи на його неефектну зовнішність, з жалю Ганс Крістіан був прийнятий в Королівський театр, де грав другорядні ролі. Співчутливі люди клопотали перед королем Данії Фредеріком VI, який дозволив йому вчитися в школі в містечку Слагельсе, а потім в іншій школі в Ельсінорі за рахунок скарбниці. Учні в школі були на 6 років молодші Андерсена. Цей період він згадував  як найпохмурішу пору свого життя. У 1827 році Андерсен завершив навчання. До кінця життя він писав з граматичними помилками – Андерсен так і не здолав грамоти. Андерсен ніколи не був одружений і не мав дітей.
У 1829 році фантастичне оповідання «Піша подорож від каналу Холмен до східного краю Амагер» принесло письменникові популярність. Андерсен пише велику кількість літературних творів,  в 1835 році – «Казки» принесли йому справжній успіх (за 40 років написав 156 казок). У цьому жанрі найповніше виявився художній талант Андерсена. Його перший роман, «Імпровізатор» (1835), був добре прийнятий критиками. У 1840-х роках Андерсен спробував повернутися на підмостки, але без особливого успіху. У той же час він підтвердив свій талант, видавши збірку «Книга з картинками без картинок». У другій половині 1840-х і в наступні роки Андерсен продовжував публікувати романи і п’єси, марно намагаючись прославитися як драматург і романіст. У 1872 році Андерсен впав з ліжка, сильно забився і більше вже не оговтався від травм, хоча прожив ще три роки. Він помер 4 серпня 1875 і похований на кладовищі Ассістенс в Копенгаген

                                                        Виконайте тестове завдання за посиланням
                                                          ГАНС КРІСТІАН АНДЕРСЕН. БІОГРАФІЯ ПИСЬМЕННИКА 
                                             https://naurok.com.ua/test/start/22803      


 30.03.2020р

Казка "Гидке каченя
https://www.youtube.com/watch?v=iMZLeGiI-YQ."
Виконайте тест за посиланням
https://naurok.com.ua/test/start/33620


Тема: Г.Х.Андерсен «Гидке каченя»
Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю Г.Х. Андерсена.
Завдання.
Освітній аспект:
- формувати потреби в систематичному читанні, як спосіб пізнання світу;
- продовжити роботу по формуванню навички правильного, швидкого, виразного читання;
- формувати навички аналізу казок, основні вміння працювати з текстом;
- вміння представляти героя, характер і його вчинки.
Розвиваючий аспект:
- розвивати увагу, пам'ять, логічне та образне мислення, творчі здібності учнів;
- збагачувати словниковий запас;
- вміння зіставляти, аналізувати.
Виховний аспект:
- виховувати інтерес до читання, творчості письменника, прищеплювати бажання думати над прочитаним;
- поважати людину за його вчинки, справи, а не тільки за зовнішню красу.
Тип уроку: урок формування умінь і навичо.

Хід уроку

І.Організація класу. Мотивація.
1.Психологічнийнастрій на урок.
Нехай сьогоднішній урок принесе нам радість від спілкування і наповнить наші душі прекрасними почуттями.

   ІІ.Робота по темі.
Діти, ми з вами розпочинаємо вивчати новий розділ. А для  того,щоб дізнатися який,розшифруйте зачаровані слова: 
«воТринихрубіжзаниківписьмен»
Так ,вірно    Твори зарубіжних  письменників 

  ІІІ.Актуалізаціязнань і постановка мети.
Ми сьогодні вирушаємо в подорож по казках Г.Х. Андерсена «Казка брехня, та в нійнатяк - добрим молодцям урок».
Як ви розумієте це прислів'я? (Казка нас вчить, там багаточарівного, нафантазованого, але добро   завжди  перемагає зло).
Світ у казці казковий,чарівний. Але не завжди в казці все добре і чудово. І тому прикладом     є казки  письменника.
1.                     Вступна  бесіда.

Він народився 2 квітня 1805 року, а помер в 1875році. Прожив усього 70 років, але залишив чудову пам'ять про себе - це його твори. Народився він в невеликому містечку Оденсе в Данії. Батько його був шевцем, а мама цілими днями прала білизну для багатих людей. Люди вони були добрі і працьовиті. Єдиною гордістю його сім'ї була незвичайна чистота в будинку, ящик з землею, де густо розросталась цибуля  і кілька вазонів на вікнах, в яких цвіли тюльпани. Їх запах зливався з передзвоном дзвонів, стуком батьківського шевського молотка, свистом флейти бродячого музиканта і хрипкими піснями матросів.
У всьому цьому розмаїтті людей, невеликих подій,фарб,звуків, що оточували тихого хлопчика,він знаходив привід для того, щоб радувати і вигадувати всякі історії.
Над ним потішалисяі дражнили фантазером, але Ганс виріс і став письменником. І ми сьогодні будемо читати його казку «Гидке каченя».
2.  Як ви розумієте значення слова?
Гидке - дуже поганий, огидний, що викликає огиду,  (тлумачення слова Тлумачний словник)
- Таким було це каченя? Ми і з'ясуємо  це науроці.
ІV.Робота з текстом
Словникова робота
Хутірвідокремлене  селянське господарство разом із садибою власника
1. Робота з підручником.
1.1. Мовчазне читання.
1.2. Вибіркове читання.
- Прочитайте початок казки (опис природи–серед цієї прекрасної природи   з'являється бридке каченя.)
- Прочитайте  опис  двору і поведінку  його  мешканців.
- Який  можна  зробити  висновок?  Що  вони  говорять  про  каченя?
1.3 Аналіз прочитаного твору.
-         Народилося каченя. Яким воно було?
-         Куди вирушає качка зі своєю сім'єю? (На пташиний двір,щоб ввести їх в суспільство)
-         Що сказала мама качка? (Негарний, але у нього добре серце.)
-         Як видумаєте, чому каченя мовчки зносив всі образи і приниження? (Він був принижений, впав духом і брав всі удари долі).
-         Чи мали право мешканці двору так до нього ставитися і так говорити?
Куди він втік? (Світ за очі, в невідомому напрямку)
Відео-фізкультхвилинка «Каченята»
https://www.youtube.com/watch?v=vhRYw-mri7I
V. Узагальнення і систематизація знань.
1.Робота в групах .
-Яких мешканців двору можна віднести до головних та другорядних героїв твору?
1 група(головні герої твору)
2 група (другорядні герої твору .
2.Робота в парах.
-Встановлення типу персонажів.
Правдиве- вигадане
Позитивний- негативний
3. Переказ казки по картинці.
1. До зустрічі з лебедями.
І ось він зустрічає красивих птахів. 
-         Коли це відбулося? (Навесні).
-         Прочитай уривок.
Каченя дізнався про прекрасних птахів.
4.Слуханнямузичноготвору Сен-Санса «Лебідь».
https://www.youtube.com/watch?v=tl7CIQPdpMs
- Що ви собі уявляєте, слухаючи цю музику.
- Яким став лебідь?
5.Робота з деформованим текстом.
Склади вірш.Поставити слова в правильному порядку.
Він багато перестраждав
І нарешті гарним став.
Але не загордився,
бо з добрим серцем народився.
VІ. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя.
Лебеді-це символ вірності. Вони ніколи не зраджують один одного. Вдень весілля молодим бажають лебединої вірності. Лебеді занесені до Червоної Книги України і потребують охорони.
-          Поясніть значення цього прислів'я.
Прощає  каченя  своїх  кривдників. «  Суди  не  по  зовнішності,  а  суди у справах».
2. Рефлексія.
На уроці я познайомився ....
Буловажко…
Я дізналасящо…
       3. Домашнє завдання.
1.Намалювати ілюстрацію до тексту.
2.Скласти рекламу до казки ,так ,щоб всі побажали її прочитати .
3.Переказувати казку.

(завдання  на  вибір )



 20.03.2020р.

 Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана...»(Уривок) - прочитати уривок казки  в підручнику  с. 137-142
виконайте тестову роботу перейшовши за посиланням.
Тема.Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана...»(Уривок)

Мета: ознайомити учнів з «Казкою про царя Салтана...»видатного  російського поета
О. С. Пушкіна; зацікави­ти учнів змістом казки,привернути увагу до засобів створення поетичних образів,розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразногочитання, кмітливість,  пам'ять,  логічне мислення,  уяву учнів, умінняобґрун­товувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення дооточуючих, бажання творити добро; засудити жорстокість, заздрощі,   ненависть.

Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пуш­кіна, картки зі словами,  малюнок лебедя , мультфільм з казкою « Про царя Салтана…», свічка, перо, чорнильниця, карта  світу.

Тип уроку: комбінований .
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.  
II. Психологічний настрій на урок.

  Встаньте, діточки, рівненько,Слова дітей
    Посміхніться всім гарненько.
    Привітайте гостей, що до нас завітали.         (діти повертаються до гостей,
                                                                                     кажуть їм: «Добрий день», - і так стоять)
  Чого б усім ви їм побажали?                       Всім присутнім здоров’я
Ми зичим й добра.
           (повертаються до вчителя)
  А тепер до роботи нам братись пора!
Сподіваємось на вашу ласку
     І запрошуємо в казку.

ІІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань учнів.

( Під  «чарівну» музику  читаючи напам’ять вірш)

Є на світі місце, далеко – далеко,
За лісами й за морями,
Де відчиняє сонце брами (ворота).
Там за брамами отими –
Чарівними й золотими,
Диво – казки проживають
Всіх  гостинно зазивають…
І нас часто кличе та
Диво – дивна сторона.

  Друзі, кличе вас казковий світ?  (Так!)
  А що найбільше приваблює вас у казках? (Різні скарби, незвичайні місця, незвичайні предмети, чудесні перетворення, дива).
  Сьогодні на уроці ми розглянемо деякі особливості казок. Чекають нас заклинання, чарівні перетворення, дивовижний скарб. А щоб дізнатися, що за дивовижний скарб  чекає на нас, ми повинні пройти через деякі випробування.

  Не забувайте, що слід працювати старанно, бо завжди гарна робота, як у казках, так і у житті, дає добрірезультати й винагороджується.

  Чого очікуєте від уроку?


2. Мовна зарядка.
  Починаємо, як завжди, з мовної зарядки.
  Сьогодні у нас скоромовка? (Перегортаю листок із скоромовкою, а на буквах прикріплені малюнки гусениць так, що закривають їх і роблять неможливим прочитати текст скоромовки).
  Ой, що це? Букви обсіла гусінь. Певно, з якоїсь літньої казки прибула. Та яка велика! Це і є наше перше випробування! Потрібно знищити усю гусінь та тлю! Не обійтись нам без чарів. Що ж використаємо? (показую табличку з надписом)Заклинання – тобто такі слова, які мають магічну силу, бо коли ми промовимо їх, щось трапиться. Повторюйте за мною:
Наші друзі, з’явіться!
З шкідниками боріться!
  Як ви гадаєте, кого ми викликаємо? (Птахів)
  Так, найбільших та найстрашніших ворогів шкідників.
  Першим після довгої зими з’явився у наших краях ГРАК (З малюнком грака іду до скоромовки і відчіпляю малюнок гусені.) А решта прилетять нам на допомогу тоді, коли ви прочитаєте їх назви.
(На звороті малюнків пташок написані їх назви по методу В.Едигея)

  1. ЛОСОВЕЙ                  (СОЛОВЕЙ)
    Так, це соловейко – найкращий соліст наших лісів і садів.
  1. ЛАКАСТІВ                 (ЛАСТІВКА)
    Так, вона велика трудівниця, працює 18 годин на добу, і встигає знищити за літо біля мільйона різних мошок, комарів, тлі.
    Молодці, справились з завданням, скоромовка стає більш зрозумілою.

                                                                               Соловейко
                                                                                 грак

    За допомогою гри «Дешифрувальники» викликаємо іншого птаха.

6
ЛМН

5
ЇЙК

3
ЕЄЖ

2
Гґ Д

1
А Б В


0
ЬЮЯ

9
ЦЧШЩ

8
ТУФХ


7
ОПРС





20
836
ДЯ-ТЕЛ
  Так, це дятел. Він стукає в дерева не по всьому лісу, а вибирає стовбури «хворі», пошкоджені личинками комах.

  Розпізнайте іншого птаха, працюючи в парах. Ось «замок» (прикріплюю малюнок замка, на якому в різних геометричних фігурах написані букви: у,п,і,к,р,ш,а) і «ключик» до нього (із замка звисає ключ, на якому намальовані геометричні фігури. За допом. фігур діти мають  скласти  слово ШПАК).

  Учені підрахували, що ця  пташка виконує близько 200 вильотів за 17 годин.




  Сьогодні назва цього птаха опинилась під хмаринкою «И».

ИИИЛИИИЕИИИБИИИіИИДИИЬИИ



  Завдання знаходиться у кожного на парті. Візьміть картку. (Діти закреслюють літеру «И» і у них залишається слово ЛЕБІДЬ. Забираю останнього шкідника, а малюнок лебедя залишаю з лівої сторони дошки).
  Так, це лебідь. Серед усіх птахів найкрасивіший, найчарівніший, він притягує увагу всіх людей,  а  письменники оспівують його у своїх творах.
  Молодці, врятували скоромовку.

Недаремно кажуть:
            Де багато пташок, там нема комашок.
2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:

Сорока на хвості
присорочила сиру
шматок
для сорока сорок





  Яке слово вам здалось незвичним? (Присорочила – причепила)
1)Прочитайте в повільному темпі пошепки.
2)Проговорюємо разом із постукуванням в темпі 1.2.3. (наколюємо кожне слово на олівець. Я стукаю, а діти підхоплюють). Почали, підхопили.
3)Збільшуємо темп до 1і 2і. Почали, підхопили.
4)Ще збільшуємо темп до 1і2і3і. (Закриваю листок)
  Спробуйте відтворити скоромовку по пам’яті (відповіді дітей).

  Як думаєте, чому саме птахів викликали, а не інших істот?  (Напевно, тому що рятували скоромовку про птахів)
ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.

3. Робота над темою.
3.1. Повідомлення теми уроку.
  Надійшла черга відкрити дивовижний скарб. Про що піде мова? Як ви гадаєте? (Відповіді дітей: про коштовності, про перлини, шапка-невидимка, чарівна паличка, діаманти, мішок золота…)
  Цей скарб є у мене, і він набагато дорожчий, ніж мішок золота. Це – (повільно розгортаю збірку казок, замотану в парчу) книга – дивовижний скарб, скарб мудрості.
  А чому книга – це скарб мудрості?   (Відповіді дітей)
  Сьогодні – це збірка казок видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, який відкриває розділ «Твори зарубіжних письменників»(Показую збірку казок). І на уроці ми прочитаємо уривок  «Казки про царя Салта­на...»

  Чого очікуєте від уроку?(Відповіді дітей)

  Хто ж такий О.С.Пушкін – автор віршів, поем, повістей, романів і чудових казок і хто навчив його любити казки?











(О.А.Кипренський «Портрет О.С.Пушкіна. 1827р.)
  Ой, диво, почав лебідь пір’ячко своє скидати.
 Треба нам це пір’ячко позбирати.
 Кожне пір’я – непросте – про поета
 відомість якусь вам принесе.
  Нумо, нумо до мене – пір’їнку брати – мудрість добувати!
  Запрошую нашу красу і елегантність!
  Хлопці – наша сила і мужність – до мене!
3.2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна
ЗАВДАННЯ: На кожній пір’їнці сторінки з біографії О.С.Пушкіна. Ознайомтесь з ними. У вас 1хв.     
(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. У сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не помічали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і безініціативним.
            До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. У сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на російській мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.
Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному  у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж, французькою.
19 жовтня 1811р. Олександр вступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І,  де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.
Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженн зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. Якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійдене мовчанням, то з образом няні пов’язано аж 5  творів.
За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!
Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.
—Про що повідала тобі (ім’я учня) пір’їнка?
  Що ти нам скажеш, (ім’я)?
  Чого ще не згадали, а ви про це читали?
(Коли хтось з дітей скаже, що поет народився у Москві, прикріплю на карту прапорець чи маленький портрет Пушкіна і скажу, що до кінця розділу «Твори зарубіжних письменників» ми будемо подорожувати картою світу. Сьогодні ми зупиняємось у державі, яка межує з нашою Батьківщиною. Також прикріплюю до дошки портрет няні Орини Родіонівни і будинку, в якому народився поет).
З барельєфа
19 вік
3.3. Опрацювання статті у підручнику.
Прийом «Джингсо»
(Учні поділяються на групи . Опрацьовують матеріал підручника та складають по три питання , потім обмінюються групами і розповідають цю інформацію один одному.)
  Читаючи  «розповідь» птаха з підручника ви дізнаєтесь, які казки створив геніальний російський поет і ще дасте відповідь на декілька питань, що записані на картці із зеленим квадратиком.
           
3.4. Перевірка засвоєння матеріалу.
 – Які казки згадано у статті?
  Хто є перекладачем цих казок?
 – Що створено за сюжетом казок?

  З дня народження автора цих казок пройшло вже майже 210 років, а казки  живуть. Вони розвивають нашу уяву, зацікавлюють своїм змістом, вчать обґрун­товувати свою думку, виховують доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро,  вчать засуджувати жорстокість, заздрощі і ненависть.
  За свої 37 років життя О.С.Пушкін написав багато різних творів. Серед них 7 казок. І першою у 1825 році була казка «Наречений». У 1830 році почата робота над так і незавершеною  «Казкою про ведмедицю». У цьому ж році написано «Казку про попа і про його робітника Балду». У 1831 році Пушкін закінчив роботу над «Казкою про царя Салтана…». У 1833 році написані «Казка про рибака і рибку» та «Казка про мертву царівну». А в 1834р. – «Казка про золотого півника».
ПІДСУМОК. Отже, ми познайомились з біографією О.С.Пушкіна, знаємо які казки він написав.
Яку саме казку ми читатимете ви дізнаєтесь, подивившись уривок мультфільму .
(Дописую тему уроку.)
3.5. Словникова робота.
Перш ніж читати казку виконаємо словникову роботу .
  У вас на партах лежать картки. Прочитайте слова, які на них записані. Вони зустрінуться вам у казці.
  Спробуйте пояснити їх зміст. З’єднайте стрілкою слово з поясненням його значення.

Дворянин -                  жінка, яка займається   сватанням,  влаштовує шлюби.
Світлиця                     люди , які перебували на службі при дворах.
Прясти                         старовинна міра довжини, приблизно 70 см .
Хороми                        хочуть.
Сіни                             брехня.
Аршин                         тільки народжена дитина.
Гонець                         скручуючи волокна, робити нитки.
Сваха                           світла парадна кімната в будинку.
Хтять                            невелике приміщення між  житловою частиною будинку і
                                      Ґанком.
Обмова                         великий дім.
Немовля                       чоловік, якого посилають з  терміновим повідомленням.
  Прочитайте ці слова вголос, правильно ставлячи наголос.
3.6. Робота над розумінням учнями незрозумілих слів.
  Яким словам відповідають наступні визначення?
·         Чиста, світла, ошатна кімната в будинку.
·         Великий розкішний будинок.
  Що значить прясти? А ткати?                        (З ниток робити полотно)
  Кого називають свахою?
  Хтять – що це роблять?
  Аршин – це скільки?
  Що таке сіни?
  Немовля – малятко – це про кого мова?
  А що таке обмова?
Підсумок . Молодці! Біографію Пушкіна читали! Слова незрозумілі запам’ятали!
3.7. Виразне читання тексту казки мовчки.
  А тепер запрошую вас у казку. (Ставлю на стіл чорнильницю з пером)(Сідаю і запалюю свічку). Ось такі приладдя для письма використовували люди в ті часи , коли жив поет.
   Будьте уважні, запам’ятовуйте дійових осіб казки.
  Скажіть мені, чи знайома вам ця казка?
   Назвіть її дійових осіб.
  Дякую.
  Гра « Озвуч мультфільм».
Учні повинні слідкувати за подіями на екрані і читати слова свої героїв.

3.8. Фізкультхвилинка.А відпочити нам допоможе уривок з казки. Я читаю уривок казки , а ви повинні виконувати ті рухи, про які тут говориться.
3.9 Виразне читання «Хвилею» другої частини казки і робота над її змістом.
Перший рядок читає перший ряд, другий – другий ряд , третій – третій ряд.
  Куди вирушив цар зі своїм військом?
  Яка подія відбулася у родині царя під час його військо­вого походу?
  Як відреагували на цю подію ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха? Що вони зробили?
  Яку відповідь дав цар на звістку з дому?
  Чи виконали ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха наказ царя?

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.
  Які жанри усної народної творчості ви знаєте? (Пісні, казки, бувальщини, прислів’я, приказки)
—До якого типу казок належить «Казка про царя Салта­на...»? (Це зарубіжна літературна чарівна казка.)
— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).
І на завершення ми побачимо чарівне перетворення. Лебідь перетворюється на Царівну.
( показ цього уривку мультфільма).

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  Підготуватися до виразного читання уривку казки. Скласти план до першої частини.
  Дякую.
 Що запланували – зробили.
                    Гостей, напевно, трішки притомили.

(Діти)       Завжди раді бачить вас у нашій хаті
Будьте нам здорові. А собі багаті!


Немає коментарів:

Дописати коментар